Christmas Miracle

The Houston Press Club gathered at the Hyatt Regency Hotel downtown December 17 for its annual holiday party. Invited to come along were the members of the local chapter of the Society of Professional Journalists, so the event no doubt contained some of the shining lights of the local media community.

As always, the party also was a charity benefit -- the 70 or so attendees not only donated a total of $150 in cash, but brought along about 100 children's books to pass on to needy families.

And on hand to collect the largesse was none other than Linda Rowe, the executive director of Houston Children's Charity, the evening's beneficiary.

Rowe's name might not ring bells, but she used to run the local chapter of Variety Club International, until complaints about high-flying expense-account lunches and fund-raisers that provided more glitz than cash. (Variety Club galas tended toward pricey entertainment like Frank Sinatra and Liza Minnelli.)

When the Houston Press wrote about her in 1996, Rowe sued the paper, reporter Tim Fleck and various members of the Variety Club board. She dropped the suit within a year, and set up the Houston Children's Charity.

The HCC has continued the fund-raising philosophy that makes Rowe so popular in River Oaks -- this year's gala featured Paul Anka. The charity got into some hot water in 1999 when Rowe did some fund-raising for then-governor George W. Bush out of the HCC offices, in violation of federal election laws.

The HCC has tried to get the Better Business Bureau to list it as a sanctioned charity, but BBB president Dan Parsons says too much of the charity's money goes to administration. BBB guidelines say no more than 25 percent of a group's funds should go to administrative and fund-raising costs; HCC has argued that it should be exempt from those guidelines because it incurs high entertainment costs in its moneymaking efforts.

"They've never been too cooperative about giving information, but we met with them, and the bottom line is that they just don't meet our guidelines," Parsons says. "They're really -- it's just a big old party. We agreed to disagree."

The most recent year for which HCC provided info to Parson's group was 2000, and the two sides had differing interpretations of the data. The BBB's analysis showed that total revenue for HCC that year was $1.04 million and less than half of that -- 48.4 percent, to be exact -- went to "program services," or the charities the funds were designed to benefit.

Under the HCC's analysis, which used a different method of allocating the cost of its celebrity-studded fund-raisers, 70 percent of the group's budget went to program services. The group, according to its Web site, annually adopts more than 75 needy families in Houston and sponsors programs that provide artificial limbs to indigent children and computers and vans to agencies helping kids.

Rowe referred questions to HCC president Gary Becker, who said the group still hopes to work things out with Parsons. "We probably provide $1.6 million in benefits each year, and what we do falls well within the guidelines of the BBB, but what we and the BBB haven't quite figured out is how to allocate the costs of what we do for the kids and the costs of fund-raising," he says.

Rowe is not unpopular in some media circles -- her events are regularly fawned over in the society column of the Houston Chronicle. Not to mention that Rowe is now married to longtime Channel 13 anchor Dave Ward.

Still, some of the attendees at the Press Club event were baffled that a group of putative watchdogs would be in bed with Rowe's group.

Houston Press editor Margaret Downing, a Press Club board member who was at the party, says she wasn't thrilled to learn the group had given money "to someone whose activities the Press had questioned in the past and who in turn had sued us…We're an organization of journalists, and with all the charities available in Houston we end up with one whose representative has a history of questionable activities. What was meant as nothing but good intentions now sounds more like material for next year's Gridiron Show."

As it turns out, the Press Club didn't choose the HCC -- it was the Hyatt that picked the charity that would benefit from the party.

"I had said that any organization or place that was willing to pay for our party could choose the charity we would support," says Press Club president Debra Fraser, news director of KUHF-FM. Fraser says she didn't know about media reports on Rowe or her group until the day after the event.

She says she has no qualms about whether the money will reach its intended source, as opposed to paying the future appearance fee of some showbiz legend like Carol Channing or Barry Manilow. "But," she admits, "there is some kind of odd humor in all of this."

Journalists giving money to a charity that has had questions raised about it by a media outlet…We guess next year's Christmas party will benefit Kid-Care. Doesn't Dave Ward's station know something about them?

Modesty Blaze

The Chronicle seems to be suffering from a case of undue modesty lately.

On December 16, TV-sports columnist David Barron hyped an upcoming Real Sports with Bryant Gumbel on HBO. The show had a segment on the ongoing dispute over the Master's golf tournament, and Augusta National Golf Club chairman Hootie Johnson's refusal to admit women to his club despite protests by Martha Burk of the National Council of Women's Organizations.

"The dispute over Augusta National's admission policies is a familiar story," Barron wrote, "but HBO brings a couple of new wrinkles. One is the disclosure that Burk's group has set up a Web site,, that will list corporations whose executives belong to the club."

It's nice to see the Chron crediting someone else for a scoop, but the day before the paper had devoted more than 60 inches of copy to what Barron called "a familiar story." Included was a paragraph noting that "in the next few days, [Burk] hopes to have in place a Web site -- -- that will target various corporate CEOs."

Modesty continued the next day, when TV reporter Mike McDaniel did a roundup on how local news stations handled the story of the guy who climbed partway up Williams Tower before plunging to his death.

"Channels 26, 11 Only Stations to Air Video of Fall," the headline read. McDaniel said KHOU news director Mike Devlin "defended his station's coverage, not conceding late Monday afternoon that [the guy] committed suicide, and arguing on behalf of coverage even if it was." A Fox 26 honcho also "defended" using the tape, McDaniel wrote.

He then noted that the city's five other news stations did not show the fall and quoted KPRC news director Nancy Shafran as saying, "Not only did we not show the jump, we didn't even question not showing it."

Other news directors in the story chimed in on the unseemliness of using the video. "Even if we had the video, we wouldn't put it on the air," one said.

One thing McDaniel didn't mention: the Chronicle's own story on the Williams Tower event.

On the paper's Web page, thanks to its partnership with KHOU, that story featured…a link to the video that the majority of newsrooms said they wouldn't use. Websurfers could click on it and rerun the clip to their heart's content all day long.

Sponsor Content


All-access pass to the top stories, events and offers around town.

  • Top Stories


All-access pass to top stories, events and offers around town.

Sign Up >

No Thanks!

Remind Me Later >